20. novembril Alexela Kontserdimajas
Pärast 2023. aasta edukat tuuri, mille käigus vaimustunud pealtvaatajad kostitasid näitlejaid pikkade aplausidega, otsustati balletietendus „Suur Gatsby“ taas Tallinna kutsuda. Trupp koosneb eranditult USA ja Euroopa juhtivate teatrite tantsijatest. Balletietendust on vaadanud juba 70 000 pealtvaatajat üle maailma! Ja see on kaasaegse balleti absoluutne rekord.
Balletietendus „Suur Gatsby“ on Ameerika kirjaniku Francis Scott Fitzgeraldi samanimelise romaani põhjal sündinud lavastus, jutustatud tantsu kaudu.
Romaani sündmused leiavad aset New Yorgi lähistel. Pärast Esimese maailmasõja lõppu Ameerika majandus õitses. Alkoholi keeluseaduse lainel rikastusid põrandaalused alkoholikaubitsejad ja nautisid ümbritsevate kadeduseks luksuslikku eluviisi. Gatsby oli üks neist. Ja kus on suur raha, seal on alati ka intriigid ja armastus.
Balleti süžee keskmes on Gatsby romantiline suhe abielunaisega. See on lugu armastusest ja unistustest, reetmisest ja surmast; lugu sellest, kui kõrget hinda tuleb maksta selle eest, kui jääda liiga kaua truuks ühele unistusele. Tantsus ja muusikas väljendatud lugu kulmineerub žanri seaduspärasuse kohaselt traagilise finaaliga...
Projektis osalevad rahvusvahelised staarid; koreograafia on loonud Dwight Rhoden (USA), kes on The New York Timesi andmetel üks tänapäeva nõutumaid koreograafe; balleti muusika on loonud muusikaprodutsent Konstantin Meladze ja helilooja Juri Šepeta.
See edukas ja ambitsioonikas projekt, mille esietendus toimus 2014. aasta oktoobris, on juba käinud tuuril Berliinis, Frankfurdis, Cannes'is, Pariisis, Genfis, Viinis ja teistes Euroopa linnades. Lavastust on näinud sajad tuhanded inimesed.
Töösse kaasati üks tänapäeva nõutumaid koreograafe Dwight Rhoden. Tema stiil ühendab endas etniliste motiivide, fotokunsti, teatri, klassikalise balleti, filmi, tänavatantsu, moe ja isegi akrobaatika mõjutusi. Rodin on teinud koostööd Cirque du Soleil'iga, lavastanud showsid Prince'ile, U2-le ja Lenny Kravitzile ning tantsustseene Hollywoodi filmidele. Dwight Rhodeni loodud tantsu plastilisus rabab iga žesti õigustatuse ja iluga isegi neid, kes alles eile pidasid ideaaliks klassikat.
Gatsby lugu on ajatu. Seda on lavastatud teatrites, tehtud filmideks ja muusikalideks. Dwight Rodin tõlgendas seda tantsuna. Klassika ja modernismi täiuslik segunemine koos kaasaegse muusikaga teeb lavastusest ebatavalise ja vapustava elamuse. Francis Scott Fitzgeraldi romaani motiividel põhinev ballett näitab meile Gatsby lugu hoopis teistmoodi, paneb meid seda lugu ikka ja jälle uuesti läbi elama.
„Dwight Rodin tõi koreograafiasse tänavakultuuri teravuse. Ta võttis balletitehnika ja lammutas selle reeglid. Ta tegi balleti seksuaalseks, põnevaks ja lõbusaks. Tema pas de deux'is näete sellist suhet mehe ja naise vahel, millest on tehtud unistused...," ütles näitleja Patrick Swayze Rodini kohta. „Me tahtsime võimalikult palju eemalduda 1920ndatest aastatest, kuid jätsime sellest ajastust kerge hõngu, selle võlu,“ kommenteerib Rodin. „Töötasime selle projekti kallal üle aasta. Minu jaoks oli oluline leida tantsijaid, kellel on ühelt poolt kaasaegse koreograafia tunnetus ja teiselt poolt tugev klassikaline ettevalmistus“.
Balleti muusika annab edasi Ameerika „pööraste 1920ndate“ meeleolu kaasaegses tõlgenduses. Soundtrack põhineb sümfoonilisel muusikal, moodsa muusika rütmidel, džässil, bluusi ja diksiländi kuldajastu klassika stilisatsioonidel ning filmimuusikal.
Nimiosalise Jay Gatsby rollis on maailma balletilavade särav täht Oleksii Potemkin.
Oleksii lõpetas Serge Lifari nimelise Kiievi Munitsipaaltantsuakadeemia 2008. aastal. Järgmised üheksa aastat oli ta Lvivi Riikliku Ooperi- ja Balletiteatri juhtivsolist; ühe aasta töötas ta Kanadas Kuningliku Winnipegi Balleti juhtivsolistina; ta on tantsinud Slovakkia, Saksamaa, Itaalia juhtivates teatrites ja Luksemburgi Balletiteatris. Oleksii on rahvusvaheliste konkursside võitja ja õpetab koreograafiakoolis.
Oleksii: „Ma olen oma töö fanaatik, aga arvan, et kui mõelda 24 tundi ööpäevas ainult balletile, võib läbi põleda. Ja lavale ei saa minna läbipõlenult või väsinuna – me peame olema täis tundeid.“
Naispeaosalise Daisy Buchanani rollis astub meie vaatajate ette Läti Rahvusballeti solist, baleriin Ieva Racene.
Ieva on Prantsusmaal Grasse'is toimunud XXII rahvusvahelise klassikalise tantsu konkursi hõbemedali ja piirkondliku auhinna võitja ning 2013. aasta Latvijas Gāze ooperiauhinna võitja kategoorias „Parim debüüt“. Viimastel aastatel on Ieva esinenud Itaalias, Hispaanias, Kreekas, Soomes, Prantsusmaal, Hiinas ja teistes riikides.
Ieva: „Ballett – see on armastus. See on pühendumine – iga päev, iga tund ja iga sekund. Aga see on seda väärt. Me kõik oleme siin armastuse pärast. Sest igaüks meist tegi selle valiku. Balletitantsijate hulgas juhuslikke inimesi lihtsalt ei ole.“
Nick Carraway rollis on Artem Shoshyn, tantsija ja koreograaf, Radu Poklitaru õpilane.
Artem on olnud Kiievi Ooperi ja Kiievi Kaasaegse Balleti Teatri esitantsija. Aastatel 2010–2011 oli ta Peterburi Valeri Mihhailovski Meesballeti solist. Artem oli pikki aastaid Kiievi Kaasaegse Balleti Teatri esitantsija. Praegu on ta Luksemburgi balleti staar.
Artem ütleb: „Kui artist läheb lavale ja publik ei suuda temalt silmi pöörata, tähendab see, et ta on andekas. Tal ei pruugi olla hämmastavat sammu, kõrgeid pöördeid või täiuslikku klassikalist kooli, kuid tema tantsukeel on kõigile arusaadav“.
Lavastuses astuvad üles tipptantsijad, rahvusvaheliste balleti- ja kaasaegse koreograafia konkursside võitjad:
Tom Buchanan – Dmytro Chebotar, Ukraina Rahvusooperi juhtivsolist, Makedoonia Rahvusteatri juhtivsolist ja Ukraina Klassikalise Balleti Teatri külalissolist.
Jordan Baker – Katerina Floria, Donetski Rahvusliku Ooperi- ja Balletiteatri priimabaleriin, Luksemburgi Balleti priimabaleriin.
Myrtle Wilson – Olga Timoshiva, Lublini Rahvusteatri juhtivsolist, Varna Rahvusteatri juhtivsolist, Ukraina Klassikalise Balleti solist.
George Wilson – Ivan Zhuravlov, Lublini Rahvusteatri esisolist, Varna Rahvusteatri solist, Ukraina Klassikalise Balleti asutaja ja kunstiline juht.
Korraldaja jätab endale õiguse muuta esinejate koosseisu.